Serwis aut elektrycznych - kompendium wiedzy

Serwis aut elektrycznych - kompendium wiedzy
W dobie dynamicznego rozwoju elektromobilności coraz częściej trafiają do warsztatów nie tylko klasyczne auta z silnikiem spalinowym, ale również auta elektryczne, w tym auta marki Tesla, w których się specjalizujemy. Wielu klientów zadaje pytanie: „czy serwis elektryka to zupełnie inna bajka niż serwis auta spalinowego?” Odpowiedź brzmi: tak, choć nie wszystkie różnice są drastyczne, to zmienia się zakres, częstotliwość, a także koszty. Warto, jako świadomy kierowca lub flota, wiedzieć, co to oznacza w praktyce. W końcu w najbliższej dekadzie, raczej większość z nas przesiądzie się na elektryki, choć wielu temu zaprzecza, to ten trend, jest coraz bardziej widoczny na rynku.

Kluczowe różnice w konstrukcji i obsłudze

Mniej ruchomych części, mniej regularnych wymian
W przypadku auta elektrycznego (np. Tesla) napęd oparty jest na silniku elektrycznym i baterii. Konstrukcja jest znacznie prostsza pod względem części mechanicznych niż w aucie spalinowym (ICE – Internal Combustion Engine). Wskazują na to również dane producenta Tesli: „silnik Tesli ma około 20 ruchomych części, w porównaniu do tysięcy w typowym silniku spalinowym”. 
W konsekwencji:
 • brak potrzeby regularnej wymiany oleju silnikowego, filtra oleju, świec zapłonowych etc. 
 • mniej prac „mechanicznych” związanych z układem paliwowym, wydechowym, turbosprężarką. 
Nie mamy w elektryku również newralgicznych elementów, które przez ostatnie lata notorycznie uprzykrzają życie właścicielom aut. Chodzi o psujące się często systemy AdBlue, dla przykładu w takim aucie jak Volkswagen Tiguan, system taki, który uległ awarii, musi zostać wymieniony. A koszt to całe 18500 zł. Tak, też byłem w szoku, kiedy usłyszałem od swojego brata o tym fakcie. Posiada on takie auto i kompleksowa naprawa systemu AdBlue, została właśnie na tyle wyceniona. Dla jasności, nie w autoryzowanym serwisie (auto jest po gwarancji).

Zakres serwisowania – co pozostaje podobne?
Mimo uproszczenia napędu, wiele elementów w serwisie pozostaje wspólnych lub bardzo zbliżonych:
 • diagnostyka komputerowa – zarówno w EV jak i w ICE kluczowa jest elektronika, sterowniki, czujniki. W elektryku skupienie na systemach zarządzania baterią, układzie ładowania, rekuperacji. 
 • elementy zawieszenia, układu kierowniczego, amortyzatory: choć konstrukcja może być identyczna lub bardzo podobna, w elektryku, ze względu na wagę baterii obciążenia bywają większe. 

Specyficzne wyzwania dla elektryków
Choć mniej części mechanicznych oznacza mniejsze ryzyko wielu awarii, pojawiają się specyficzne zagadnienia:
 • bateria – choć rzadziej wymagająca serwisu, w przypadku poważnej awarii może być bardzo kosztowna. 
 • układ wysokiego napięcia, infrastruktura ładowania, elektroniką pokładowa – wymagają specjalistycznego podejścia warsztatowego, szkolenia techników. 
 • utrata zasięgu w warunkach zimowych, mocniejsze zużycie zawieszenia (ciężar baterii).

Koszty serwisu i eksploatacji – elektryk vs spalinowy
Przeglądy i podstawowe obsługi
Metodyka się zmienia:
 • W elektryku przeglądy mogą być rzadsze i prostsze: mniej czynności eksploatacyjnych, niż w aucie z silnikiem spalinowym.
 • Przykład: przeciętny koszt „podstawowego” przeglądu EV w Polsce może wynosić 1000-1500 zł (wymiana filtra kabinowego, kontrola hamulców, zawieszenia) – według zestawienia, mniej niż w typowym aucie spalinowym. Oczywiście, jeśli auto jest na gwarancji, to dobrym wyborem jest auto marki Tesla. Ta firma nie wymaga przyjeżdżania na serwis od swoich klientów. Serwis w sensie przeglądów okresowych, na przykład raz w roku, lub co 20 czy 25 tysięcy kilometrów. Mimo to, nie tracimy gwarancji na swoją Teslę.

Naprawy i części
 • Dane wskazują, że naprawy elektryków, mogą być średnio tylko ~10 % droższe, niż aut spalinowych – według raportu DEKRA dla pojazdów do 3 lat. 
 • Inne zestawienia mówią o nawet 30-50% niższych ogólnych kosztach eksploatacji EV. 
 • Koszty eksploatacji auta elektrycznego w Polsce: np. koszt przejechania 100 km może wynosić ~14,33 zł przy domowym ładowaniu. Przy taryfach dynamicznych lub instalacji PV, wskaźnik ten jest jeszcze niższy. I zdecydowanie zmierza w kierunku, nawet 0 zł za 100 km. 

Podsumowanie korzyści kosztowych
 • Mniej wymian oleju, filtrów, mniej części ruchomych, to wszystko przekłada się na mniejsze koszty serwisowe.
 • Z drugiej strony – w przypadku poważnych napraw (np. bateria, układ wysokiego napięcia) koszty mogą być wysokie i dostępność serwisu może mieć znaczenie. 

Specyfika serwisowania marki Tesla
Co odróżnia Teslę?
 • Jako producent EV, Tesla projektuje swoje auta z myślą o uproszczeniu napędu, co przekłada się na mniejsze potrzeby serwisowe. 
 • Mniej części mechanicznych i skomplikowanych układów transmisyjnych, oznacza mniejsze zużycie i potencjalne mniejsze wydatki.
 • Jednakże, serwis Tesli wymaga specjalistycznego sprzętu, narzędzi oraz wiedzy, co może wpływać na dostępność i koszt usług niezależnych warsztatów. TeslaPearl specjalizuje się właśnie w naprawach i serwisie aut marki Tesla. Nasze wieloletnie doświadczenie oraz wiedza z zakresu elektroniki, znacząco wpływają na fachowość i jakość naprawianych przez nas aut.

Wskazówki dla właściciela Tesli
 Warto korzystać z autoryzowanych serwisów lub warsztatów, które mają doświadczenie z EV i Teslą, ze względu na bezpieczeństwo obsługi układów wysokiego napięcia.
Zwróć uwagę, na zalecenia producenta dotyczące przeglądów, choć w przypadku Tesli, mogą być one mniej częste niż w autach spalinowych. Lub może ich nie być w ogóle, jak to ma miejsce w ostatnich kilku latach.
Monitoruj stan baterii, używaj dobrych praktyk ładowania i uwzględniaj w budżecie możliwość kosztownej wymiany (choć to sytuacja wyjątkowa i bardzo rzadka).

Dlaczego nasz serwis to dobry wybór?
Jeśli poszukujesz wyspecjalizowanego serwisu dla aut elektrycznych i hybrydowych, w tym modeli Tesla, to jesteś we właściwym miejscu. Nasz warsztat oferuje:
 • wyszkoloną kadrę w zakresie EV, układów wysokiego napięcia i ładowania
 • nowoczesne narzędzia diagnostyczne zgodne ze standardami EV
 • przejrzyste wyceny i informowanie o różnicach między serwisem auta elektrycznego a klasycznego spalinowego
 • dostępność części i doświadczenie w obsłudze marek premium

Dzięki temu nasi klienci zyskują pewność, że ich auto, jest serwisowane zgodnie z najlepszymi praktykami oraz że koszty eksploatacji będą jak najniższe, przy zachowaniu najwyższej jakości obsługi.

Serwisowanie samochodu elektrycznego, a w szczególności marki Tesla, w wielu aspektach różni się od obsługi auta spalinowego. Mniej ruchomych części, brak wymiany oleju i filtrów paliwa, mniejsza ilość typowych prac mechanicznych – wszystko to wpływa, na niższe koszty w codziennej eksploatacji. Z drugiej strony konieczność specjalistycznej wiedzy i dostęp do odpowiednich narzędzi to wyzwania, które warto uwzględnić. W efekcie dobrze serwisowane auto elektryczne, może być nie tylko wygodne i ekologiczne, ale także ekonomiczne w utrzymaniu.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty