Tesla ogłasza akcję serwisową: blisko 13 000 Model 3 i Model Y z wadą stycznika baterii

Tesla ogłasza akcję serwisową: blisko 13 000 Model 3 i Model Y z wadą stycznika baterii
Tesla ogłasza akcję serwisową: blisko 13 000 Model 3 i Model Y z wadą stycznika baterii

Tesla podjęła decyzję o dobrowolnej akcji serwisowej w Stanach Zjednoczonych dotyczącą modeli Model 3 (2025) i Model Y (2026), których produkcja przypadała na okres od marca do sierpnia 2025 roku. Powodem jest potencjalna wada stycznika baterii trakcyjnej (ang. battery pack contactor), która może skutkować nagłym odcięciem napędu w trakcie jazdy.

Według Tesli i danych regulatora NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), wada dotyczy około 12 963 egzemplarzy, w tym ~8 000 Model Y i ponad 5 000 Model 3.
Do chwili obecnej zgłoszono 36 roszczeń gwarancyjnych oraz 26 raportów terenowych (field reports) powiązanych z tym problemem, ale Tesla oraz NHTSA deklarują, że nie odnotowano żadnych kolizji, obrażeń ani ofiar z powodu tej wady. 

Na czym polega wada i co to jest stycznik baterii?
W terminologii technicznej poprawne określenie, to stycznik wysokiego napięcia albo stycznik baterii trakcyjnej, nie „stykacz”, jak czasami się słyszy:) To element, który działa, jak przełącznik dużej mocy: łączy i rozłącza obwód akumulatora HV z układem napędowym (silniki, falownik). Kiedy uruchamiasz auto, stycznik musi się zamknąć, aby energia popłynęła. Gdy wystąpi awaria, stycznik się otwiera, przerywa połączenie, chroniąc układ.

W przypadku tej akcji wadliwy stycznik zawiera cewkę (solenoid) produkowaną przez firmę InTiCa, której mechaniczne połączenia uzwojenia (tzw. coil termination) są zbyt słabe w niektórych przypadkach. W ekstremalnych warunkach, może dojść do sytuacji, że stycznik „odskoczy” — czyli się otworzy, co powoduje przerwanie obwodu i utratę możliwości przyspieszania. Auto w praktyce “traci moc”.

W skali systemu EV, to poważna usterka, bo choć akumulatory i ich zarządzanie (BMS) często są uwypuklane, to takie elementy jak stycznik, są nie mniej kluczowe dla bezpieczeństwa i działania pojazdu.

Jak przebiega akcja serwisowa?
Tesla podejmuje następujące kroki:
 • Kontaktuje się z właścicielami pojazdów objętych akcją, informując ich o konieczności wizyty w autoryzowanym serwisie. 
 • W serwisie zostanie dokonana fizyczna wymiana wadliwego stycznika. To nie jest kwestia aktualizacji oprogramowania. 
 • Czas wymiany szacuje się na około godzinę. 
 • Koszt naprawy zostanie pokryty przez Teslę. Właściciele nie poniosą żadnych opłat. 
 • Nowe styczniki mają być certyfikowane i nie zawierać wadliwej cewki InTiCa, z poprawioną konstrukcją połączeń uzwojenia. 

Tesla analizowała problem od sierpnia, kiedy to zaczęły pojawiać się doniesienia o samochodach, które nie były w stanie przejść z trybu „park” do „drive”, co zainicjowało pogłębione badania.

Co to oznacza dla Tesli, rynku EV i użytkowników?
Wizerunek i zaufanie
To kolejny sygnał dla klientów, że nawet lider technologiczny musi mierzyć się z problemami jakości komponentów. Tesla ma już historię akcji serwisowych związanych z oprogramowaniem, czujnikami czy bezpieczeństwem Autopilota. Ta wada dotyczy elementu elektrycznego o krytycznej funkcji, jej skutki wizerunkowe mogą być bardziej dotkliwe.
Organizacja dostaw odpowiednich części, koordynacja serwisów i umawianie wizyt na dużą skalę, to wyzwanie operacyjne. To koszt, który firma musi wziąć na siebie, by utrzymać reputację i bezpieczeństwo floty.
Akcje serwisowe podlegają nadzorowi organów takich jak NHTSA w USA. W przypadku Tesli, już obserwuje się nasilone badania dotyczące zgłaszania wypadków i jakości systemów Autopilota.
W Europie takie przypadki mogą prowadzić do nacisków ze strony organów homologacyjnych (np. w UE), które wymagają zgłaszania wad i przeprowadzania akcji serwisowych na terenie krajów UE.

Możliwy zasięg globalny
Choć obecna akcja dotyczy rynku USA, istnieje ryzyko, że pojazdy tej samej serii produkcyjnej sprzedawane w Europie (jeśli korzystają z tych samych komponentów) zostaną objęte podobną akcją. Europejskie organy regulacyjne mogą wymagać analiz lub działań niezależnie od Tesli.

Wskazówki dla właścicieli i entuzjastów EV
Jeśli posiadasz Model 3 lub Model Y z lat 2025/2026:
 • Sprawdź numer VIN, czy Twój egzemplarz został objęty akcją (Tesla udostępnia narzędzia do tego celu).
 • Nie ignoruj powiadomień, odwiedź serwis jak najszybciej, by dokonać wymiany stycznika.
 • Zwracaj uwagę na objawy: jeśli auto nie reaguje przy zmianie z „park” na „drive”, to może być symptom defektu stycznika.
 • W transakcjach sprzedaży lub zakupie auta używanego warto zweryfikować, czy taka akcja serwisowa została przeprowadzona.

Podsumowanie
Akcja serwisowa Tesli związana z wadą stycznika baterii trakcyjnej to znaczące wydarzenie, choć liczba pojazdów (ponad 12 900) na szczęście, nie jest dramatycznie wysoka, względem całej floty. Wada dotyczy kluczowego elementu bezpieczeństwa. Tesla reaguje szybko, wymienia komponenty bezpłatnie i komunikuje się z właścicielami. Dla rynku EV to przypomnienie, że niezawodność części i jakość produkcji komponentów, także tych, które często działają “za kulisami”, są równie ważne jak innowacje i oprogramowanie.

PearlTesla - specjalista od baterii
Jeśli zaś, Twoja Tesla jest już po gwarancji, bo takich aut jeździ u nas całe mnóstwo i będzie ich przybywać, to zapraszamy do naszej firmy. Oprócz typowego serwisu aut EV, zajmujemy się również naprawą baterii. U nas szybko zdiagnozujemy problem i podamy odpowiednie rozwiązanie, które nie zrujnuje twojej kieszeni, jako właściciela Tesli. 
Zapraszamy serdecznie.